Fundacja Wspierania Młodych Talentów Muzycznych

Fundacja Wspierania Młodych Talentów Muzycznych

Fundacja Wspierania Młodych Talentów Muzycznych

Fundacja Wspierania Młodych Talentów Muzycznych

Krzysztof Knittel

 

 

Prof. dr hab. Krzysztof Knittel, studiował reżyserię dźwięku i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, w 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w State University of NY w Buffalo. Obecnie uczy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, poprzednio wykładał kompozycję, improwizację, muzykę komputerową w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie. Pisze utwory na orkiestrę, na chóry, zespoły kameralne, między innymi dla Filharmonii Narodowej, NOSPR-u, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, Sinfonii Varsovia, Cameraty Silesia, dla solistów –, Olgi Pasiecznik (która otrzymała nagrodę Orfeusza na Warszawskiej Jesieni za kreację w The Heartpiece – Double Opera skomponowanej wspólnie przez Krzysztofa Knittla i Johna Kinga), dla Janusza Olejniczaka, Tomasza Stańko, Jarosława Bręka. Tworzy również muzykę dla baletu, filmu, realizuje kompozycje elektroakustyczne, instalacje dźwiękowe, gra koncerty muzyki improwizowanej.

Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej, m.in. w takich miejscach jak Carnegie Hall, Lincoln Center, The Kitchen w Nowym Jorku, Philadelphia Arts Bank, Chicago Cultural Center, Glenn Gould Studio w Toronto, Konzerthaus Berlin,  Musikforum Victring Klagenfurt, Alten Schmiede w Wiedniu, Thetre de la Ville, Theatre du Lierre w Paryżu, Centre Charlie Chaplin w Lyonie, Theater Zeebelt w Hadze, Plaza Futura Eindhoven, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Den Anden Opera w Kopenhadze, Mucsarnok w Budapeszcie, Kumho Art Hall w Seulu, SESC w Sao Paulo i wielu innych. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. Współtworzył festiwal Audio-Art, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 był prezesem Polskiej Rady Muzycznej, od 2014 do 2018 był członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. W 1985 roku otrzymał nagrodę "Solidarności", w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też Nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’, Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, a ostatnio Gustav Mahler Kompositionspreis 2017 i Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska 2017 za muzykę do opery „Sąd Ostateczny”. 

 

Powrót